Igaz, hogy kissé feltorlódott most sok minden, és a tavasz is itt van a nyakunkon, de a továbbiakban nagyobb elsőbbséget kell kapjon ezen jegyzet megírása. Az ülés, amiről most írnom kell, majd egy hónapja volt, és a részletek, a benyomások - ami miatt ez íródik - egyre halványulnak. 

 

Elég hosszúra nyúlt a kommunikációs tanácsadó beszámolója tevékenységének állásáról. Lassan halad az új városi újság jogi hátterének megteremtése, most kerül a képviselőtestület elé a Városfejlesztő Kft. alapszabálymódosítása, hogy média tevékenységet is folytathasson. Szó esett a BiaTV-vel való nem éppen felhőtlen kapcsolatról is, én személy szerint nem igazán értem, főleg, ha állandó probléma van ezzel a kapcsolattal, miért gondolkodunk egyáltalán ebben az elavult technológia használatában. Remélem, korábban már megosztott javaslataimat felhasználva alakul ki majd Biatorbágy új kommunikációja.
Itt hagy térjek ki a kommunikációs tanácsadó szükségességére. Többen - még a jelenlegi vezetés támogatói is - nehezményezik, hogy az önkormányzat most ilyenre költ pénzt, és hogy csak a korábbi kampány-szolgálatok meghálálásáért jött létre ez az állás. Valószínűleg ez is szerepet játszott a tanácsadó személyének kiválasztásakor. De éppen ez a felháborodás is arra mutat rá, hogy az önkormányzat kommunikációját javítani kell. Ezt is látni kellene, mennyibe kerül, nem pletykákra alapozva huhogni. Érthetőbbé, átláthatóbbá kell tenni a gazdálkodást, a költségvetést, az önkormányzat működését, így ellenőrizhető is lenne. A 21. század eszközeinek felhasználása mind az ügyintézésben sokat javítana, mind a népképviseletben aktívabb részvételt biztosítana a civilek részére. Nem utolsósorban javítaná a közösségi érzést, ami most nagyon hiányzik a városból, szinte alvó város vagyunk. Szilárd meggyőződésem, hogy a demokrácia egyik alapköve a kommunikáció. Nem az egyoldalú propaganda, mint amitől néhányan tartanak, hanem a közösségi fenntartású, a közösség összes szereplőjét megszólaltató médium.

Egy órára az oktatási bizottság ülésén vettünk részt, ahol az új főépítész számolt be az iskola-koncepciójáról. Ez alapján a meglévő kastélyaink felhasználása és felújítása szerepel a tervek között, amit én mindenképpen csak üdvözölni tudok. Felmerült, hogy újabb tornatermeket is kell építeni, így sport-bizottsági tagként érdeklődtem, hogy az egyik tornaterem helyett nem akarunk-e csarnokot építeni, hiszen a városban most nincsen egy sport-rendezvénynek helyet biztosítani tudó, lelátóval rendelkező terme, csarnoka sem. Habár csitítottak, hogy hát igen, jó lenne, de nem valószínű, hogy lesz rá pénzügyi keret, azért a főépítész hozzáállása később biztosította a bizottságok tagjait és a képviselőket, hogy az ő tevékenysége során a "merjünk nagyok lenni, merjünk álmodni" típusú hozzáállással szeretne dolgozni, ha a tervek jók és szívből jönnek, akkor a Jóisten küld majd hozzá forrást is. Nem aratott osztatlan sikert, és bár tényleg érdemes a földön járni, de nem szabad 4 évre tervezni, egy iskola-koncepció megalkotásakor 20-30, vagy inkább több év távlatában kell gondolkodni!

Majd visszatértünk a saját napirendünkre, a költségvetésre. Természetesen most is csak pár nappal az ülés előtt kaptuk meg az önkormányzati anyagot, de mondjuk ez ebben a szituációban valahol érthető - erről majd később. A polgármester úr kijelentette, hogy ő egyetlen, az előző vezetés által megkezdett fejlesztést sem szeretne visszavonni. Ezzel egyetlen egy baj van. Az eddigi tetemes adósságunk mellé további 250 millió forintnyi hitelt kell az önkormányzatnak felvenni. Magyarul, megint tovább nyújtózkodunk, mint a takarónk ér. És ez csak további felesleges kamat-terheket jelent.
Három érv szól a vezetés olvasatában a beruházások folytatása mellett. Nagyrészük régen várt változásokat hoz, ha ezek ebben a ciklusban épülnek meg, a következő négy évre is biztosított a győzelmük. A bölcsőde felépítése törvényi kötelezettség, illetve harmadikként az, hogy ezek mindegyike jelentős EU-s pályázati forrást tartalmaz, tehát talált pénz, nem kellene eldobni magunktól.

Az elsőről azt gondolom, hogy ha tudatosodna a választókban ezek ára is, mindjárt megértőbbek lennének, hogy miért hagyunk el egy-két fejlesztést. A bölcsőde ugyan törvényi kötelezettség, ám forrást nem biztosít hozzá az állam, még a fenntartásához is csak minimálisat. Így tehát nem hogy csak a bekerülési, de az utána következő években a jelentős fenntartási költséggel is számolnunk kell! Biztos, hogy most van itt ennek az ideje?

Tehát az álláspontom ott is az volt, hogy valahogy úgy kellene átgyúrni a költségvetést, hogy a 250 millió forintos hitelt ne kelljen felvenni! Polgármester úr megértette, de visszakérdezett: honnan vegyük el a pénzt? Mutassak rá. Nos, én a KIS bizottság hatáskörén nem nyúlnék túl. A költségvetés nagyrészét nem mi emésztjük fel, de a kérésnek néhány ötlettel eleget téve javasoltunk pár dologot, illetve a saját kiadásainknál is szorosabbra húztuk a gatyamadzagot. Felmerült, hogy a közterület-felügyeletre jelenleg csak költünk, de igazán semmilyen szolgálatot nem végeznek. A tapasztalat tényleg ez, az átszervezését meg kell oldani, most költségcsökkentés jogcímén azt javasoljuk a budaörsi közterület-felügyelettel mondjuk fel a szerződést. Felmerült tehát a bölcsőde megépítésének szükségessége. Cca. 120 millió forintot emészt fel most, és 40-70 milliót évente az üzemeltetés. Jelenleg az iskolakérdés égetőbb, és több biatorbágyit érint, a bizottság javasolta a bölcsőde-projekt leállítását, helyette találjunk olcsóbb megoldást (A fenntartása évi 70 millió körüli, ha a 60 gyerek szüleinek a kezébe nyomunk évi egy milliót, akkor is előrébb vagyunk jelen helyzetben).
Pár ember panaszkodott nekem, hogy az ügyeleti ellátás miért van kiszervezve, hogy van olyan település, ahol az önkormányzat oldja meg, jelentős pénzt takarítva meg ezzel, illetve az ügyeletes orvosoknak is több pénzt tudnak adni. A bizottság támogatta javaslatom, miszerint kérjük a szerződés felülvizsgálatát és a környező települések ügyeleti megoldásaival való összehasonlítását.
Mindezen módosítások viszont nekem nem elégségesek. Amíg a költségvetés újabb hitel felvételével számol, ahhoz én nem tudom adni a nevem, így egyetlenként nemet mondtam rá.

Utolsóként ismét az SzMSz módosítással kellett foglalkoznunk. Korábbi módosító javaslataim nem kerültek bele, a jegyző elmondása szerint a hivatal munkarendjét borítaná fel teljesen, ha 2-3 nappal korábban kellene a bizottság munkatársainak kiküldeni az összeállított anyagot. Szerintem továbbra sincs jól ez így, a teljes munkarendet kell átnéznem majd, de most, egy kis kiegészítéssel elfogadtuk a szabályzatot.

 

 

Szerző: KISBL  2011.03.17. 19:52 komment

Címkék: kommunikáció iskola költségvetés főépítész szmsz

A bejegyzés trackback címe:

https://kisbl.blog.hu/api/trackback/id/tr392748310
süti beállítások módosítása